Zatrudnianie niepełnosprawnych

Zatrudnianie cudzoziemców

Informacje dla pracodawców planujących zatrudnić obcokrajowców. Opis możliwości zatrudnienia obcokrajowców, a także obowiązków, jakie musi dopełnić pracodawca aby takie zatrudnienie mogło mieć miejsce. W tym dziale znajduje się również informacja o pośrednictwie pracy na terenie Unii Europejskiej EURES i sposobach poszukiwania pracownika poza granicami kraju.

Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Zatrudnianie cudzoziemców - PUP Będzin

Niezbędne dokumenty przy złożeniu oświadczenia w formie papierowej (do pobrania na stronie bedzin.praca.gov.pl w zakładce dokumenty do pobrania à Dla pracodawców i przedsiębiorców):
a) Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi 
b) oświadczenie dot. karalności firmy - dotyczące okoliczności, o których mowa w art. 88z ust. 5 pkt 1-6 ustawy;
c) Potwierdzenia dokonania opłaty - przed złożeniem wniosku o wpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi należy dokonać wpłaty w wysokości 100 zł  na rachunek:  55 8438 0001 0021 2285 2000 0210
Do każdego wniosku należy dołączyć dowód wpłaty zawierający dane jednoznacznie identyfikujące:
nazwę podmiotu dokonującego wpłaty, przedmiot/tytuł dokonanej wpłaty, imię i nazwisko cudzoziemca;
d) kopię stron ważnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, zawierająca dane osobowe, a w przypadku gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.
 
Niezbędne dokumenty przy złożeniu oświadczenia w formie elektronicznej:
Złożenie oświadczenia online, za pośrednictwem portalu praca.gov.pl
1)wybierz zakładkę zatrudnianie cudzoziemców,
2) wybierz zakładkę oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi PSZ-OPWP,
3) wypełnij elektroniczne oświadczenie,
4) załącz kopie elektroniczne (skany) niezbędnych dokumentów,
5) podpisz wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.
Niezbędne dokumenty przy złożeniu oświadczenia:
a) Potwierdzenie dokonania opłaty - przed złożeniem wniosku o wpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi należy dokonać wpłaty w wysokości 100 zł  na rachunek:  55 8438 0001 0021 2285 2000 0210
Do każdego wniosku należy dołączyć dowód wpłaty zawierający dane jednoznacznie identyfikujące:
nazwę podmiotu dokonującego wpłaty, przedmiot/tytuł dokonanej wpłaty, imię i nazwisko cudzoziemca;
b) Kopia stron ważnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, zawierająca dane osobowe, a w przypadku gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość.
 
Z dniem 28.10.2022 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie państw, do których obywateli stosuje się niektóre przepisy dotyczące zezwolenia na pracę sezonową oraz przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Zgodnie z zapisami rozporządzenia obywatele Federacji Rosyjskiej nie mogą już podejmować pracy na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz nie mogą już korzystać z ułatwionej procedury przy podejmowaniu pracy na podstawie zezwolenia na pracę sezonową.

Kontakt w PUP Będzin
Zespół zadaniowy ds. obsługi spraw dot. cudzoziemców
pokój 115, tel.: 32 729 59 41 wew. 20

Rachunek - opłaty za cudzoziemców:
55 8438 0001 0021 2285 2000 0210


Zatrudnianie cudzoziemców - informacja starosty

Informacja Starosty
Informacja starosty jest wydawana w celu wykazania możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o lokalny rynek pracy z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy obywateli Polski i cudzoziemców zwolnionych z konieczności posiadania zezwolenia na pracę, zarejestrowanych w urzędzie jako bezrobotni i poszukujący pracy.
Informację na podstawie zgłoszonej krajowej oferty pracy, wydaje:
  • starosta właściwy, co do głównego miejsca wykonywania pracy;
  • w przypadku, gdy ze względu na specyfikę pracy nie da się wskazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy;
  • w przypadku, gdy oferta dotyczy pracy tymczasowej i ze względu na jej specyfikę nie da się wykazać głównego miejsca jej wykonywania, starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika.
Oprócz możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych, w ofercie pracy zgłoszonej w celu uzyskania informacji starosty badana jest, również wysokość proponowanego wynagrodzenia, które nie powinno być niższe niż wynagrodzenie, które otrzymują pracownicy wykonujący pracę tego samego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku. Analizie poddaje się, także zasadność wymagań podanych w ofercie względem rodzaju pracy/stanowiska, którego dotyczy zgłoszona oferta.
 
Wykaz zawodów, w przypadku których wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 czerwca 2018, zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz.U. z 29 czerwca 2018r., Poz. 1264)
 
Wykaz zawodów i rodzajów pracy, w stosunku do których wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca nie wymaga uwzględnienia informacji starosty, o której mowa w art. 88c ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zgodnie z Zarządzeniem nr 13/22 Wojewody Śląskiego z dnia 17.01.2022 r.
 
Zasady ubiegania się o wydanie informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy
  • Od dnia 1 stycznia 2023 r. obowiązuje minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 3490 zł brutto/mc oraz minimalna stawka godzinowa w wysokości 22,80 zł brutto/godz.
  • Od dnia 1 lipca 2023 r. ww. stawki zostaną podniesione do 3600 zł brutto/mc i 23,50 zł brutto/godz.
  • Informacja starosty jest wydawana w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty prawidłowego zgłoszenia oferty pracy bez prowadzenia rekrutacji lub nie dłuższym niż 21 dni w przypadku organizowania rekrutacji.
  • W przypadku zgłoszenia oferty pracy przez portal praca.gov.pl, informacja starosty wydawana jest elektronicznie i przesyłana na konto na tymże portalu.
  • Osoba działająca w imieniu pracodawcy (właściciela firmy, członków zarządu, osoby fizycznej etc.) każdorazowo do zgłoszenia oferty pracy lub odbioru informacji starosty ma obowiązek posługiwać się upoważnieniem.
  • W przypadku, gdy oferta została wypełniona niekompletnie, bądź wymaga wyjaśnień, Urząd Pracy Będzinie kontaktuje się z pracodawcą za pośrednictwem portalu praca.gov.pl, drogą mailową lub telefonicznie w celu uzupełnienia braków lub naniesienia korekt. Oferta pracy jest wprowadzana do systemu z dniem otrzymania od pracodawcy pisemnej odpowiedzi na poruszone kwestie i od tego momentu biegnie czas jej obowiązywania.
 

Menu nawigacji