Kompendium wiedzy dla klientów indywidualnych

Kompendium wiedzy dla osób zarejestrowanych i chcących się zarejestrować
czyli rejestracja, wyrejestrowanie, zasiłek, dodatek aktywizacyjny i ubezpieczenie zdrowotne w trakcie epidemii.

 

 

1. Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?
 

Istnieją dwa rodzaje rejestracji w urzędzie - można zarejestrować się jako osoba:

- bezrobotna (masz prawo do ubezpieczenia zdrowotnego),

- poszukująca pracy (nie posiadasz prawa do ubezpieczenia zdrowotnego).

 

O różnicach między byciem osobą bezrobotną i poszukującą pracy możesz poczytać w Abc bezrobotnego na stronie:

https://bedzin.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/

Instrukcja rejestracji online znajduje się na stronie: https://psz.praca.gov.pl/


Z tej opcji rejestracji przez internet mogą skorzystać osoby dysponujące:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych
w przepisach o podpisie elektronicznym albo
- potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

 

Informacje na temat uzyskania profilu zaufanego dostępne są na stronie: https://epuap.gov.pl/wps/portal

Istnieje możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego. Więcej informacji o tymczasowym profilu zaufanym można znaleźć na:

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest?fbclid=IwAR3LpbaUz5b-Ix-51GcIHUGheNBslfmCi2zIaKJjLRgtPTpeJyye3ZdRFz8

 

Pełna rejestracja elektroniczna polega na wniesieniu do urzędu pracy wniosku wraz z załącznikami w postaci elektronicznej po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Prerejestracja polega na złożeniu do urzędu pracy wniosku w postaci elektronicznej (bez podpisu elektronicznego).

W okresie zawieszenia lub ograniczenia funkcjonowania powiatowych urzędów pracy w związku z epidemią COVID-19 po wypełnieniu formularza elektronicznego - pracownik urzędu pracy zadzwoni do zainteresowanego, by potwierdzić, że faktycznie ubiega się on o rejestrację.

W trakcie rozmowy możliwe będzie również wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości dotyczących sposobu wypełnienia formularza elektronicznego czy też załączonych dokumentów. Następnie zostanie ustalony termin wizyty w celu dopełnienia formalności.

Rejestracja odbywać się będzie na podstawie:
- danych zawartych w przedłożonym formularzu,
- dokumentów załączonych do formularza,
- danych zawartych w dostępnych rejestrach,
- informacji przekazanych w rozmowie telefonicznej z pracownikiem powiatowego urzędu pracy przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy.


Za dzień dokonania rejestracji uznany jest dzień przeprowadzenia rozmowy telefonicznej.
Zachęcamy do korzystania z możliwości pełnej rejestracji elektronicznej.
Osoby mające trudności w dokonaniu rejestracji elektronicznej mogą uzyskać pomoc telefonicznie pod numerami telefonów : 509-305-921 oraz
(32) 267-30-03 wew. 9101

2. Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji?


Do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy potrzebne będą Ci dokumenty takie jak:
- dowód osobisty, a w przypadku jego braku - inny dokument potwierdzający tożsamość oraz:

 

W przypadku pierwszej rejestracji, elektronicznie należy obowiązkowo załączyć skany dokumentów w szczególności:

  1. świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia
    o ukończeniu szkolenia potwierdzających wykształcenie,

  2. świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy
    o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy np. dokumenty potwierdzające wykonywanie innej pracy zarobkowej, zaświadczenia z ZUS potwierdzające okresy pobierania świadczeń,

  3. dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiada,

  4. orzeczenia o niepełnosprawności,

  5. innych dokumentów niezbędnych do ustalenia statusu osoby bezrobotnej  lub poszukującej pracy oraz uprawnień do zasiłku.  

W  przypadku ponownej rejestracji prosimy o dołączenie skanów dokumentów wymienionych wyżej, które uzyskano od momentu ostatniego wyrejestrowania w powiatowym urzędzie pracy.


Lista pozostałych wymaganych dokumentów dostępna jest pod adresem: https://zielonalinia.gov.pl/-/dokumenty-potrzebne-do-rejestracji-32326

 

3. Zasiłek dla bezrobotnych

 

Prawo do zasiłku przysługuje, jeżeli w okresie 18 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień zarejestrowania łącznie przez okres co najmniej 365 dni osoba była zatrudniona i osiągała wynagrodzenie w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, od którego odprowadzane są składki na Fundusz Pracy.
Istnieją wyjątki, w których nie ma obowiązku opłacania składki na Fundusz Pracy, a pomimo to zasiłek dla osób bezrobotnych będzie przysługiwał.
Szczegółowe informacje dotyczące m. in. okresu, na jaki przyznawany jest zasiłek są dostępne na stronie:

https://zielonalinia.gov.pl/-/zasilek-dla-osob-bezrobotnych-41679

 

4. Ubezpieczenie zdrowotne

 

Jeżeli utraciłeś zatrudnienie, prawo do renty, zakończysz urlop macierzyński lub wychowawczy, to przez 30 dni zachowujesz jeszcze prawo
do ubezpieczenia zdrowotnego.

Po tym okresie możesz:

- zarejestrować się jako osoba bezrobotna,

- samodzielnie opłacić takie ubezpieczenie w NFZ. Szczegóły można znaleźć na stronie: http://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/ubezpieczenia-w-nfz/


Osoba zarejestrowana w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna z chwilą uzyskania statusu objęta jest przez urząd ubezpieczeniem zdrowotnym
i zgłoszona do systemu eWUŚ.

 

5. Co to jest dodatek aktywizacyjny i komu przysługuje?

 

Dodatek aktywizacyjny to świadczenie przysługujące osobie bezrobotnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy i mającej prawo do zasiłku, która podjęła samodzielnie lub w wyniku skierowania przez ten urząd zatrudnienie lub inną pracę zarobkową.

Dodatek aktywizacyjny będziesz mógł otrzymać, jeżeli:

- jesteś bezrobotnym z prawem do zasiłku i z własnej inicjatywy podejmiesz zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,

- w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy podejmiesz zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy i będziesz otrzymywać wynagrodzenie niższe od minimalnego.

Więcej informacji o dodatku aktywizacyjnym można znaleźć na:

https://zielonalinia.gov.pl/web/zielona-linia/-/dodatek-aktywizacyjny-32206

 

Aby uzyskać dodatek aktywizacyjny należy złożyć wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego oraz zaświadczenie potwierdzające podjęcie zatrudnienia, które dostępne są w zakładce dla bezrobotnych i poszukujących pracy/ Dokumenty do pobrania na stronie internetowej: https://bedzin.praca.gov.pl/

Wniosek o dodatek aktywizacyjny wraz z dokumentem potwierdzającym podjęcie zatrudnienia można złożyć również poprzez platformę: https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/panelOgolny

 

6. Jak wyrejestrować się po podjęciu zatrudnienia lub z innej przyczyny?

 

Należy złożyć do urzędu:

- oświadczenie o wyrejestrowaniu i dołączyć do niego stosowny dokument potwierdzający przyczynę wyrejestrowania , np. umowy o pracę, wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,

- oświadczenia o wyrejestrowaniu z podaniem powodu rezygnacji z rejestracji bez dołączania dodatkowych dokumentów.

Oświadczenie powinno zawierać imię i nazwisko, pesel, datę wyrejestrowania od dnia oraz przyczynę wyrejestrowania.

 

Wyrejestrować się oraz wnioskować o dodatek aktywizacyjny można za pośrednictwem:

  • poczty elektronicznej skierowanej na adres: pup@pup.bedzin.pl,

  • poczty tradycyjnej skierowanej na adres: ul. Ignacego Krasickiego 17A, 42-500 Będzin,

  • skrzynki podawczej znajdującej się w siedzibie tutejszego Urzędu (adres jw.).

Informacje odnośnie zasiłków, oraz zarejestrowania dostępne są pod numerem (32) 267-30-03 wew. 9102.


5,2%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec kwietnia 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.721,90 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 2.066,30 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 861,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 53.773,70 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w Będzinie

ul. Ignacego Krasickiego 17A

42-500 Będzin

NIP: 625-16-69-287

 

Poniedziałek7.00 – 16.00
Przyjmowanie interesantów od 7.15 - 15.30
Rejestracja od 7.15 - 15.00

 

Wtorek7.00 – 15.00
Przyjmowanie interesantów od 7.15 - 14.30
Rejestracja od 7.15 - 14.00

 

Środa7.00 – 15.00
Przyjmowanie interesantów od 7.15 - 14.30
Rejestracja od 7.15 - 14.00

 

Czwartek7.00 – 15.00
Przyjmowanie interesantów od 7.15 - 14.30
Rejestracja od 7.15 - 14.00

 

Piątek7.00 – 14.00
Przyjmowanie interesantów od 7.15 - 13.30
Rejestracja od 7.15 - 13.00

 

Dyrektor Urzędu przyjmuje klientów
wtorki i czwartki od 1000 do 1300

e-mail: pup@pup.bedzin.pl
 Skrytka ePUAP: /pupbedzin/SkrytkaESP 
Adres do e-Doręczeń: AE:PL-61908-60879-IHCEW-19


Telefon kontaktowy:
(32) 729-59-41
(32) 267-30-03

MAPKA